גרעינים וקבוצות התיישבות

ראשי - עשייה - גרעינים וקבוצות התיישבות

קבוצות התיישבות בנגב ובגליל – בואו לגור ביחד

קבוצת התיישבות (או גרעין התיישבות) זו קבוצת אנשים או משפחות, המתאחדת סביב הרעיון של מגורים יחדיו. זה יכול להיות בעיר או בכפר, בישוב חדש או קיים, בנגב או בגליל.

קבוצות מייסדות ישוב חדש

במקרה של התיישבות חדשה, הקבוצה היא הגרעין המייסד של המקום. היא עולה ראשונה לקרקע, יוצרת את התשתית הפיזית והקהילתית, ומכוונת את הסגנון המתפתח של הישוב. באופן פורמלי, הקמת ישוב כפרי כרוכה בהתאגדות משפטית, בדרך כלל בדרך של "אגודה שיתופית להתיישבות", המהווה את הגוף המוכר המנהל את חיי הישוב באופן דמוקרטי ועל פי הדרך הרצויה לתושביו.


קבוצות לישוב כפרי ועירוני

במקרים אחרים, יכולה קבוצה להתארגן כגוף חברתי שיש לו מכנה משותף- חברי ו/או אידאולוגי, או סביב מיזם חברתי או כלכלי, כאשר חבריה מעוניינים לחיות יחדיו במקום אחד. מקום זה יכול להיות ישוב כפרי אליו מצטרפת הקבוצה, כאשר לאחר ההצטרפות הישוב המסגרת של "הגרעין" הולכת ומתמוססת לטובת ההתערות בכלל החברה בישוב. הקבוצה יכולה להתיישב גם בישוב בעל אופי עירוני, ושם יש לעיתים טעם רב בהמשך השמירה על המסגרת החברתית של הקבוצה כקהילה בין קהילות העיר. המכנה המשותף של חברי קהילה כזו יכול להיות בנושאים המשותפים לקבוצה פנימה, וכן יעד משימתי-  פעולה (חברתית בדרך כלל) שהקבוצה רוצה לקדם ולבצע.


מגנט הסוחף אחרים לעשייה

לקבוצה חשיבות בהיותה ה'מגנט' שסוחף אחריו נוספים להתיישב בנגב ובגליל. תנועת "אור" מעודדת התארגנות של קבוצות שונות ומגוונות, מסייעת בגיבוש החברתי, בעיצוב המכנה המשותף והחזון, ומובילה בעזרת השותפים הרלוונטיים למקום את הקבוצה ליעד התיישבות מתאים.

בהמשך תוכלו ללמוד את סיפוריהן של כמה מעשרות קבוצות ההתיישבות שלוו עד היום ע"י תנועת אור.

לתרומה

הירשם לניוזלטר


קישורים שימושיים

צור קשר

בית בלומפילד, רחוב ההגנה 30, באר שבע

© כל הזכויות שמורות לתנועת אור

קונספט: תנועת אור | בניית אתרים
דילוג לתוכן